úterý 11. března 2014

Mini větrníčky s karamelovou šlehačkou a jahodami

Teda větrník jsem neměla věčnost. Takový ten s vrchním dílem máčeným v karamelu, s hutným dvojím krémem. Po jehož zblajznutí nebyla tři dny chuť na sladké a do cukrárny aby přijel jeřáb zvednout z židle.... Ze zákuskového výběru to býval můj šampión. Ale vím jedno - rád je má můj děda. A tak když se přiblížil čas jeho narozenin, trochu jsem se hecla, vykasala jsem rukávy a pustila jsem se do přípravy domácích větrníků. Ale úplně prťavých, fakticky k poňuchňání. Až jsem na ně přes okýnko trouby při pečení rozněžněně šišlala.... I když jsem k odpalovanému těsto měla fakticky respekt a do téhle doby s ním neměla prakticky žádné zkušenosti, zjistila jsem, že to opravdu není žádná věda. Mírně jsem se obávala i karamelové šlehačky - že se něco zdrcne, neztuhne či co. Ale víte co? Vše se povedlo hnedle na první pokus a tak jsem mohla dědovi nést pyšně krabici plnou malých ťuťu větrníčků. 


Recept na odpalované těsto podle Dity P.

Potřebovala jsem (na 35 malých kousků):

odpalované těsto: 125 ml vody, 125 ml mléka, 110 g másla, špetka soli, 125 g polohrubé mouky, 4 vejce

karamelová šlehačka: 500 g smetany ke šlehání, 130 g cukru

+ jahody a moučkový cukr


větrníčky:

Vodu, mléko, nakrájené máslo a špetku soli jsem vložila do hrnce a nechala rozpouštět. Když se směs začala vařit, přisypala jsem mouku a začala vehementně míchat. A míchala jsem tak dlouho, dokud se směs nepropojila. Až bylo těsto v konzistenci podobné těstu na bramborové knedlíky, odlepovala se od stěn i ode dna a byl z něj takový celistvý bochánek. Stáhla jsem jej z plotny, předělala do vyšší mísy a nechala chladnout. Když vychladlo, začala jsem do něj postupně zašlehávat po jednom vajíčka. Pak jsem těsto nacpala do cukrářského sáčku s nástavcem s tím největším možným otvorem a na plech vyložený pečícím papírem jsem "šprkala" malé větrníčky. Těsto sice vyběhne, ale i tak je lepší je tvořit do výšky, ať jsou hezky buclaté. Vložila jsem do vyhřáté trouby na 200° a pekla asi pět minut. Potom jsem teplotu snížila na 180° a dopékala ještě asi čtvrt hodiny, než byly "klucíííí" pěkně zlaťoučcí. Po upečení jsem je propíchla, aby vyšla pára, a nechala vychladnout na mřížce. Rozřízla a plnila.

karamelová šlehačka:

Cukr jsem nasypala do pánve se silným dnem a nechala zkaramelizovat. Když se rozpustil a ztmavl, přilila jsem opatrně smetanu, asi polovinu z celkového množství, tedy 250 ml, a nechala probublávat, až se směs svařila, spojila a zhoustla. Pak jsem jej stáhla z plotny a uložila do lednice, nejlíp přes noc. Před podáváním jsem si ušlehala zbytek smetany do tuha a zašlehala karamelový krém. Šlehačkou jsem naplnila cukrářský sáček a plnila nakrojené větrníčky. Přidala jsem plátky jahod a ještě z vrchu pocukrovala.


A samozřejmě jsem před předáváním taky řádně ochutnávala. Abych náhodou nepodarovala něčím špatným - to je jasný :-))) A zhodnotila jsem, že Vám všem tuhle sváteční a luxusní sladkou potěchu musím jednoznačně doporučit! 

10 komentářů:

  1. luxusní!!!! Snědla bych je snad všechny, mňam a ta karamelová šlehačka musela být skvělá ... no ty mi děláš zase chutě! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Ty jsi dokonalá, tedy tvé větrníčky. Právě peču čoko fondant.

    OdpovědětVymazat
  3. Já z odpalovaného těsta dělala věnečky a byly luxusní. Doma mě teď přemlouvají, abych o víkendu na rodinnou sešlost upekla právě větrníky, ty mají totiž ještě raději než věnečky. :D Takže mě to čeká také. :))
    A abych pravdu řekla, taky nevím, co je na tom odpalovaném těstu tak složitého. Mně to přišlo jednoduché jak facka. :D

    OdpovědětVymazat
  4. Tak jsem si pěkně na večer udělala chutě :-D Já nevím proč, ale k odpalovanému těstu pořád mám jakýsi respekt a bojím se do něčeho takového pouštět... ale tvoje větrníčky vypadají natolik luxusně, že se asi konečně hecnu :-D

    OdpovědětVymazat
  5. Terko, ty mi teda delas chute. Mmm, posli priste taky neco. :) Deda musel mi urcite obrovskou radost.

    OdpovědětVymazat
  6. Nádhera, já si na odpalované těsto netroufám.

    OdpovědětVymazat
  7. na šišlání sis měla pozvat odborníka :D
    Musím souhlasit, jsou ňuňuňu, a ty navíc ta nejšikovnější pekařka!
    No a ještě k tomu recept od Ditunky? To nemohlo dopadnout jinak než takhle lákavě :)

    OdpovědětVymazat
  8. Terezko, kolik té smetany jsi tam k cukru přilévala? Já to včera zkoušela a nějak mi to úplně ztvrdlo, takže dnes bude druhý pokus. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi polovinu z toho celkového množství, zhruba 250 ml,,byla z toho konzistence podobná třeba karamelovemu salku :-) tak to me mrzí,ať už se teď zadari!

      Vymazat

Za každý komentář přijmi můj dík!