úterý 12. března 2013

Směr blaho vede přes čokoládový dort

Vždy jsem měla za to, že upéct dort, při jehož konzumaci celá místnost utichne a rozléhá se jen nenasytné cvakání lžiček, je teda pořádná fuška a kumšt hoden vyšší cukrářské. Ale hledání toho pravého, který bych mohla upéct k narozeninám "tchánovi" (uznávám, že přítelův tatínek zní líp), mě dovedlo na stránky Apetitu, kde k hupsnutí k troubě přímo vybízel nadpis Nejlepší čokoládový dort (recept zde). A hlavně tooolik spokojených ohlasů v diskuzi - no to nešlo jinak, než ho prostě prubnout s malými vyčtěnými zlepšováky.

No a vážení, výsledek byl vážně skvostný. Povím Vám, že i když nejsem žádný velký čokomilovník a postačila jsem si s jedním kouskem (no dobře - kusem) na okošt, bylo to teda velké bájo. Nejlepší na tom je, že to zvládnete fakt hravě (skoro s prstem v nose) a když budete při zdobení třeba i šikovnější než já, nebudete mít třeba ani čokoládu až za ušima :-D Ale hlavně jsem si jistá, že si pochutnáte, ať jde o narozky, svátek, výročí či obyčejný všední den - s tímhle dortem bude svět zase něco "lepšejší" :-)))


Potřebovala jsem:

korpus: 200 g másla, 200 g čokolády (použila jsem s 74% kakaa z Lidlu), lžičku Cara (+ trochu vroucí vody na zalití), 170 g hladké mouky, lžičku prášku do pečiva (bezfosfátového), lžičku jedlé sody, 200 g cukru krupice (pokud máte rádi hodně sladké, přidejte), 2 lžíce kakaa, 3 vejce, 5 lžic podmáslí,

poleva: 200 g čokolády (použila jsem tu samou jako do korpusu), 250 ml smetany ke šlehání, 4 lžíce třtinového cukru (podle typu čokolády ho lze i ubrat)

+ bílou čokoládu a jahody na ozdobu a pár jahod na rozmixování na naplnění


Dortovou formu (cca 24 cm) jsem vymazala máslem a dno vyložila pečícím papírem, troubu jsem předehřála na 140°. Do kastrůlku jsem nalámala čokoládu, přidala pokrájené máslo a Caro s vroucí vodou (neměli jsme jen instantní kávu, tak proto) a zahřívala, až se směs rozpustila. Do mísy jsem prosela hladkou mouku, přidala kypřící prášek a jedlou sodu, kakao a cukr a promíchala. Potom jsem si v jiné misce spojila vejce s podmáslím a vlila k "sypké" směsi z mouky a propojila. Na konec jsem přidala i čokoládovou směs, která mezi tím trochu zchladla. Těsto jsem pak vlila do formy a uhladila do rovna a dala péct.

Mezi tím jsem si připravila polevu (která je zároveň i náplní). Na plotně jsem si pod bod varu (prostě až se z toho začalo kouřit) zahřála smetanu s cukrem, stáhla, nalámala čokoládu a rozmíchala do hladka. Potom jsem dala ztuhnout do ledničky.

Dort jsem zhruba po hodině a čtvrt vytáhla z trouby (stav těsta jsem ještě kontroloval špejlí), vyndala z formy a nechala zchladnout. Potom jsem ho rozkrojila na polovinu (někdo šikovnější by to jistě zvládl na 3 díly) a spodní část pomazala polevou, která v lednici mezi tím hezky ztuhla. Potom jsem přidala slabou vrstvu rozmixovaných jahod (není nutná) a přiklopila druhou vrstvou opět pomazanou polevou. Tou jsem samozřejmě dort potřela i z vrchu i po stranách, z vrchu ještě ozdobila půlkami jahod a hoblinkami z bílé čokolády a uložila do lednice (nejlépe přes noc, aby se chutě řádně propojili).

A hotovo! Pak už jen darovat nějakému čokožroutovi a nebo třeba i zbjaznout sám, jak je jen libo :-)

18 komentářů:

  1. to ne, to mi nedělej..vypadá to fakt úžasně! :))

    OdpovědětVymazat
  2. Téro, můžu si tě pak v budoucnu najmout jako soukromou cukrářku na svatbu? Tvoje recepty jsou dokonalé!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jooo :-D Jen se obávám, že bych byla schopná ti při své zručnosti zapatlat šaty čokoládou :-))))))

      Vymazat
  3. tak ten je perfektný. A musí byť aj vynikajúci!

    OdpovědětVymazat
  4. Na ňákou oslavu ho určo vyzkouším :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Mňaaam, vypadá skvěle! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Takové chutě navečer... čokoládu miluju, takže bych ho určitě zblajzla celý sama :-D A máš ho nádherně nazdobený těma jahodama a hoblinkama, vypadá jako z výlohy cukrárny :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Kdyby to takhle vypadalo v nebi, spáchám sebevraždu :D. Ne, vážně úžasný dort, úplně se mi sbíhají sliny :).

    OdpovědětVymazat
  8. Ten jsem taky pekla, mamce k narozeninám, a měl úspěch :) Výborný :)

    OdpovědětVymazat
  9. Tak to je luxusní mňamka. To se nedivím, že se všichni olizovali až za ušima. :)

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj, tak jsem frajera včera dělala a dnes ho slavnostně předala mamce k narozeninám :) Měl velký úspěch, je dobrý, hezký voňavý a opravdu čokoládový! :D Příprava taky nebyla nikterak složitá, takže díky :)
    Verča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě moc těší, že se zadařilo! Čokoládě zdar :-)

      Vymazat
  11. Díky, díky za tenhle recept! Je to suverénně nejlepší dort, co jsem kdy dělala a to jsem jich už vyzkoušela...

    OdpovědětVymazat

Za každý komentář přijmi můj dík!